Posiadanie salonu kosmetycznego wiąże się nie tylko ze świadczeniem usług kosmetycznych, ale również obowiązkami sanitarnymi. Rozporządzenia Ministra Zdrowia na ten moment nie wskazują szczegółowych wymagań sanitarnych, jednak istnieją pewne wymogi prawne w tym zakresie. Odpowiedzi na pytania dotyczące wymagań wobec salonów kosmetycznych powinniśmy szukać w aktach prawnych, wytycznych czy stanowiskach instytucji. Zastanówmy się jakie ustawy i rozporządzenia mogą być aplikowane w salonach kosmetycznych, tatuażu czy piercingu.
Ustawa z dnia 5 grudnia 2008 roku o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, artykuł 16 :
- Osoby inne niż udzielające świadczeń zdrowotnych podejmujące czynności, w trakcie wykonywania których dochodzi do naruszenia ciągłości tkanek ludzkich, są obowiązane do wdrożenia i stosowania procedur zapewniających ochronę przed zakażeniami oraz chorobami zakaźnymi.
- Procedury, o których mowa w ust. 1, powinny regulować sposób postępowania przy wykonywaniu czynności, w trakcie których dochodzi do naruszenia ciągłości tkanek ludzkich, zasady stosowania sprzętu poddawanego sterylizacji oraz sposoby przeprowadzania dezynfekcji skóry i błon śluzowych oraz dekontaminacji pomieszczeń i urządzeń.
- Na wniosek podmiotu obowiązanego do wdrożenia i stosowania procedur, o których mowa w ust. 1, państwowy powiatowy inspektor sanitarny opiniuje te procedury.
Co to oznacza? Prościej mówiąc, osoby świadczące usługi np. kosmetyczne zobowiązane są do przestrzegania zasad dezynfekcji i sterylizacji. W salonie kosmetycznym tak, jak np. w szpitalu narażeni jesteśmy na zakażenia i zarażenia, które mogą prowadzić do utraty zdrowia, a nawet życia. Właśnie dlatego tak ważne jest przestrzeganie wszelkich zasad higieny i dbanie o bezpieczeństwo klientów.
Sanepid
Również Sanepid w ogólnym komunikacie z 2021 roku zwraca uwagę na wymagania wobec salonów kosmetycznych czy fryzjerskich:
„Należy wskazać, iż przy świadczeniu usług fryzjerskich i kosmetycznych należy bezwzględnie zapewnić utrzymanie należytego stanu higieniczno-sanitarnego narzędzi i sprzętu używanych podczas świadczeniu usług, w szczególności poprzez zapewnienie odpowiednich warunków do mycia, dezynfekcji oraz przechowywania czystych zdezynfekowanych narzędzi i sprzętu oraz przestrzegać wymogów sanitarno
higienicznych przez osoby świadczące usługi.
Ponadto, osoby inne niż udzielające świadczeń zdrowotnych, podejmujące czynności, w trakcie wykonywania których dochodzi do naruszenia ciągłości tkanek ludzkich, są obowiązane do wdrożenia i stosowania procedur zapewniających ochronę przed zakażeniami oraz chorobami zakaźnymi.
Przedmiotowe procedury powinny regulować sposoby postępowania przy wykonywaniu czynności, w trakcie wykonywania których dochodzi do naruszenia ciągłości tkanek ludzkich, zasady stosowania sprzętu poddawanego sterylizacji oraz sposoby przeprowadzania dezynfekcji skóry błon śluzowych oraz dekontaminacji pomieszczeń i urządzeń.”
Jest to przykład lokalnego komunikatu, w tym przypadku Powiatowej Stacji Sanitarno Epidemiologicznej w Krakowie. Skontaktuj się z lokalnym sanepidem, aby mieć dokładne wytyczne obowiązujące w Twoim rejonie. Główny Inspektorat Sanitarny :
„Jakie przepisy dotyczące szczegółowych wymagań sanitarnohigienicznych obowiązują przedsiębiorców przy świadczeniu usług fryzjerskich, kosmetycznych, tatuażu i odnowy biologicznej?” wskazując, że „w sprawie wymagań dla lokalu przeznaczonego na ww. działalność usługową, uprzejmie informuję, że organem właściwym do udzielania informacji na zapytania dotyczące etapów planowania i realizacji ww. działalności jest państwowy powiatowy inspektor sanitarny, właściwy terenowo ze względu na lokalizację
oferowanych usług. Przepisy prawa nie przewidują obowiązku zgłoszenia samego rozpoczęcia ww. działalności, jednakże stanowisko organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej może być wymagane przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawa budowlanego (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186, z późn. zm.), na etapie zmiany sposobu użytkowania (art. 71) lub w przypadku konieczności uzyskania pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego (art. 56).
Ponadto, może być konieczne uzyskanie zgód bądź opinii dotyczących odstępstwa od warunków technicznych, czy bezpieczeństwa i higieny pracy, wydawanych przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej szczebla wojewódzkiego i powiatowego. Odnosząc się do kwestii uzgadniania projektu lokalu usługowego wyjaśniam, że zgodnie z art. 3 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. z 2019 r. poz. 59, z późn. zm.) do zakresu działania Państwowej Inspekcji Sanitarnej w dziedzinie zapobiegawczego nadzoru sanitarnego należy w szczególności uzgadnianie dokumentacji projektowej pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych dotyczących budowy oraz zmiany sposobu użytkowania obiektów budowlanych.
W sprawie uzgodnień dokumentacji projektowej pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych, właściwym jest państwowy powiatowy inspektor sanitarny lub działający w imieniu państwowego inspektora sanitarnego uprawniony rzeczoznawca do spraw sanitarnohigienicznych. Uzgadnianie dokumentacji projektowej pod względem wymagań
higienicznych i zdrowotnych przez właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego lub rzeczoznawcę do spraw sanitarnohigienicznych polega na sprawdzeniu dokumentacji projektowej i przeanalizowaniu zaplanowanych rozwiązań w aspekcie zgodności z zapisami prawa mającymi wpływ na stan sanitarnohigieniczny obiektu oraz
możliwości wystąpienia w zrealizowanym na podstawie przedmiotowego projektu obiekcie zagrożeń dla życia i zdrowia człowieka. Państwowa Inspekcja Sanitarna dokonuje uzgodnień wyłącznie na wniosek zainteresowanych. Organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej pobierają opłaty za wykonane czynności związane z nadzorem sanitarnym na podstawie art. 36 ww. ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej.”
Mobilne usługi kosmetyczne
Co w przypadku mobilnych usług kosmetycznych? W stacjonarnym salonie mamy wymogi dotyczące dezynfekcji powierzchni, codziennych sterylizacji narzędzi czy rozmieszczenia pracownikow i klientów w salonie. Te wymogi nie będą jednak przydatne dla osób, które oferują swoje usługi u kogoś w domu. Większość z obowiązków stacjonarnego salonu przejdzie na mobilne usługi, jednak warto zapoznać się z dokładniejszymi wytycznymi w tym zakresie. Gdzie ich szukać? Już podpowiadamy!
- Ustawa z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi - w szczególności artykuł 16 powyżej wskazany;
- Ustawa z dnia 4 października 2018 r. o produktach kosmetycznych, określająca wymagania dotyczące składu, oznakowania, przechowywania kosmetyków; • Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, w zakresie postępowania z odpadami wraz z ustawą z dnia 23 stycznia 2020 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw w zakresie dotyczącym ewidencji i sprawozdań składanych do Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO); • Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy;
- Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, w zakresie mającym zastosowanie do pomieszczeń, w których ma być prowadzona działalność.
Zostaw komentarz
Ta strona jest chroniona przez hCaptcha i obowiązują na niej Polityka prywatności i Warunki korzystania z usługi serwisu hCaptcha.